Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

Ευθύνεται το Bollywood για τους βιασμούς στην Ινδία;


Τον Δεκέμβριο του 2012, μια 23χρονη φοιτήτρια ιατρικής βιάστηκε ομαδικά και κατόπιν κατέληξε σε ένα λεωφορείο στο Νέο Δελχί. Η περίπτωσή της προκάλεσε διεθνείς αντιδράσεις. Τα περιστατικά ομαδικών βιασμών στην Ινδία από τότε φτάνουν διαρκώς στα πρωτοσέλιδα των διεθνών ΜΜΕ.
Το τελευταίο περιστατικό πραγματοποιήθηκε πριν από μερικές ημέρες σε ένα χωριό όταν μια κοπέλα βιάστηκε ομαδικά «για τιμωρία». Κατά τα στατιστικά δεδομένα, μια γυναίκα βιάζεται στην Ινδία κάθε 22 λεπτά.


Ο σταρ του Bollywood, Shah Rukh Khan, είχε γράψει στο twitter για τον βιασμό της 23χρονης φοιτήτριας πως «λυπάμαι που είμαι μέρος αυτής της κοινωνίας και αυτού του πολιτισμού. Λυπάμαι που είμαι άντρας».

Πάντως, πολλοί στον χώρο του κινηματογράφου διερωτώνται εάν το Bollywood ευθύνεται έστω μερικώς για την σεξουαλική βία προς τις γυναίκες εξαιτίας των απεικονίσεων και των σεναρίων του.

Η απεικόνιση των γυναικών στον ινδικό κινηματογράφο δείχνει ενθαρρυντικά σημάδια βελτίωσης, αλλά η σκηνοθέτις, Mira Nair, σχολιάζει πως η κύρια αντίληψη είναι ότι συχνά οι απεικονίσεις είναι ταπεινωτικές. «Πολλές από τις ταινίες μας ακολουθούν το ίδιο στερεότυπο. Όταν υπάρχει μια σέξι γυναίκα πρέπει να περιφέρεται και να αποτελεί αντικείμενο πόθου σε σημείο χυδαίο κατά την γνώμη μου», δηλώνει στο BBC.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρουν παρουσιάζουν κάποια νούμερα καλά χορογραφημένα, κάποιες φορές σεξουαλικώς προκλητικά, στις ταινίες του Bollywood. Πολλοί σκηνοθέτες εκτιμούν ότι αυτά προσελκύουν το κοινό. Αλλά για την Mira Nair δεν είναι έτσι: «Στο σινεμά μπορεί να δει το κοινό την τελευταία βασίλισσα του Bollywood να χορεύει ανάμεσα σε αντρικό κοινό με ποικίλους λάγνους τρόπους. Εμένα αυτό δεν μου αρέσει. Δεν θεωρώ ότι οδηγεί σε αξιοσέβαστη σχέση μεταξύ ανδρών και γυναικών».

Για την ηθοποιό, Tillatama Shome, δεν θα πρέπει να εστιάζουμε μόνο στον τρόπο που το Bollywood δείχνει τις γυναίκες, αλλά και πως απεικονίζει τους άντρες. «Συνήθως πρόκειται για τον πολύ άντρα, είτε τον επιθετικό είτε τον συντηρητικό. Τα στερεότυπα είναι το ίδιο καταστροφικά για τους άντρες όπως και για τις γυναίκες και προωθούν την διατήρησή τους στην κοινωνία».

Το «όχι» σημαίνει «όχι»

Ακόμη, τα σενάρια των ταινιών αφήνουν να εννοηθεί ότι οι Ινδές δεν εννοούν αυτά που λένε ότι αντιστέκονται στις σεξουαλικές προτάσεις. Σε μια ταινία που βρήκε στις αίθουσες τον περασμένο μήνα, μια γυναίκα αντιστέκεται σθεναρά στο υπέρμετρο θάρρος του άντρα. Στο τέλος υπέκυψε και η εντύπωση που δόθηκε ήταν πως αν και έλεγε «όχι» εννοούσε «ναι». Πρόκειται για μια πολύ κοινότυπη σκηνή στο ινδικό σινεμά.

Επίσης, είναι αποδεκτό στο Bollywood ένας άντρας να παρακολουθεί παθολογικά μια γυναίκα.

Ο σταρ της εγχώριας βιομηχανίας κινηματογράφου, Aamir Khan, που είναι αρκετά ανοιχτός σε νέες ιδέες σε σχέση με τους συναδέλφους του, είναι πολύ σκεπτικός απέναντι σε σκηνές που απεικονίζουν τον άντρα να παρακολουθεί στενά μια γυναίκα. «Υπάρχουν ταινίες που κάνουν κάποιες συνήθειες να δείχνουν cool, κάτι που είναι πολύ δυστυχές. Απεικονίζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Υπάρχουν δημιουργικοί άνθρωποι που σκέφτονται ότι τέτοιες συνήθειες αποτελούν ωραία ιστορία για να αναπαραχθεί. Δείχνει ποιοί είμαστε και αυτό είναι θλιβερό», δηλώνει στο βρετανικό δίκτυο.

Ο Shah Rukh Khan βέβαια, αναφέρει πως «είναι μυωπικός όποιος δηλώνει ότι το Bollywood μειώνει τις γυναίκες. Όταν κάνουν κάποιο χορευτικό που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί προκλητικό ή ταπεινωτικό έχουν κάνει μια επιλογή: "Το κάνω αυτό στα πλαίσια της ψυχαγωγίας. Ξέρω τι κάνω. Δεν με πιέζει κανένας να το κάνω"».

Φεμινίστριες, βέβαια, επιμένουν ότι η συνεχής παρουσίαση της γυναίκας ως σεξουαλικό αντικείμενο στην μεγάλη οθόνη έχει αρνητική επίπτωση στις γυναίκες στην καθημερινότητα και πολλές φορές προτρέπει πράξεις βίας εις βάρος τους.

«Αυτό είναι σαν να λες ότι όταν δείχνεις μια βίαιη σκηνή αυτή αναπαράγεται στον δρόμο. Δεν έχω δει την κωμωδία να αναπαράγεται στον δρόμο, επειδή είναι κωμωδία», αντεπιχειρηματολογεί ο Shah Rukh Khan και συμπληρώνει: «Γιατί να συμπεράνουμε, λοιπόν, ότι η συμπεριφορά προς την γυναίκα και η εμπορευματοποίησή της προέρχεται από το Βollywood;»

Ημέρες οργής

Έχει επίσης συζητηθεί ότι οι ταινίες αλλά και ορισμένα ριάλιτι στην ινδική τηλεόραση, ζωγραφίζουν μια εικόνα με ακριβά αγαθά πολυτελείας να υπάρχουν σε πλεόνασμα. Αυτό έχει δημιουργήσει φιλόδοξες επιθυμίες στο κοινό. Αυτό σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ανεξαρτητοποίηση των γυναικών στην Ινδία, που έχουν ενταχθεί στο αστικό εργατικό δυναμικό έχουν προκαλέσει την οργή ορισμένων ανδρών και τους ωθούν σε σεξουαλικά εγκλήματα.

«Ο θυμός ενός νεαρού άντρα που βλέπει μια μοντέρνα γυναίκα να βγαίνει από μια ταινία και να ανεβαίνει στο λεωφορείο, είναι μιας μορφής οργισμένης ζήλιας. Του στυλ "πως μπορεί μια εργαζόμενη γυναίκα να έχει φτάσει εκεί και εγώ όχι;"», σχολιάζει η Mira Nair.

Υπήρξαν κάποιες ταινίες που προσπάθησαν να δείξουν την πραγματική βία που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες, αλλά δεν είναι πολλές. Μια από αυτές είναι το θρίλερ του 2011 «Κανείς δεν σκότωσε την Τζέσικα», που αναπαριστά ένα μοντέλο και σερβιτόρα που δολοφονήθηκε το 1999.

Η Tillatama Shome θεωρεί ότι στο ανεξάρτητο σινεμά θα μπορούσαν να έρθουν στις αίθουσες ταινίες που αφορούν την σεξουαλική βία, αλλά πιο σημαντικό για την ίδια είναι να αποφεύγουν τα σενάρια τα αυτονόητα: «Εάν μια ταινία μου έδειχνε την ημέρα ενός άντρα πριν βιάσει μια γυναίκα, αντί να μου δείχνουν την πράξη του βιασμού – που έχω δει εκατοντάδες φορές – πιθανώς να έκανε την όλη κατάσταση πιο κατανοητή», εξηγεί.

Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τον διαρκή κρούσματα βιασμών στην Ινδία, η χώρα δεν πλησιάζει τα επίπεδα των ΗΠΑ, όσον αφορά τα καταγραμμένα περιστατικά. Η χολυγουντιανή απεικόνιση της γυναίκας αφήνει πολλά να επιθυμήσει ο άντρας αλλά οι περισσότερες φιγούρες γυναικών είναι πολύ πιο ρεαλιστικές από ότι στο Bollywood. Βέβαια, πάντα υπάρχουν οι διαφορετικοί παράγοντες που ωθούν σε μια πράξη σεξουαλικής βίας εις βάρος γυναικών που δεν απεικονίζονται στην μεγάλη οθόνη.

Πολλοί ηθοποιοί φοβούνται ότι το Bollywood ευθύνεται μερικώς για το πρόβλημα αλλά θεωρούν ότι δεν πρέπει να εστιάζουμε στην βιομηχανία της ψυχαγωγίας. «Δεν έχουμε σωστή νομοθεσία», αναφέρει ο Amir Khan και συμπληρώνει: «Εάν δούμε τον βιασμό ως έγκλημα, τα περισσότερα περιστατικά δεν καταγράφονται. Ναι, πρέπει ο κινηματογράφος να αντιμετωπίσει το πρόβλημα σε βάθος και να δει για ποιο λόγο απεικονίζουμε τις γυναίκες όπως το κάνουμε, αλλά θεωρώ ότι το βασικό πρόβλημα είναι η νομοθεσία και το σύστημα εφαρμογής της που έχουν αποτύχει».



tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου